Fra Ordetogisrael.no
Av Marian Eigeles,
10.08.2005.
De som spiller Israels frelse og Israels land mot hverandre ser bort fra at landet er en uadskillelig del av Guds frelseplan for Israel.
Guds kall til Abraham, var fremfor alt et kall til et land som skulle bli gitt hans efterfølgere til odel eie.(1Mos.12)
Guds kall til Abraham, var fremfor alt et kall til et land som skulle bli gitt hans efterfølgere til odel eie.(1Mos.12)
Da Gud tok Israel ut av Egypt,ble også marsjretningen fastsatt: til det lovede land.
Israels frelse har både en åndelig og en fysisk-nasjonal dimensjon.
Israels frelse har både en åndelig og en fysisk-nasjonal dimensjon.
Men begge er til syvende og sist knyttet til felleskapet med Gud.
Og i følge 2.Kong.17: 17-21 er det å være drevet ut av landet ensbetydende med å være drevet bort fra Gud.
Det er viktig å nevne Guds spesielle forhold til landet.
I følge 5Mos.11: 12 har Gud omsorg for landet, hans øye hviler over det hele året.
Det er viktig å nevne Guds spesielle forhold til landet.
I følge 5Mos.11: 12 har Gud omsorg for landet, hans øye hviler over det hele året.
I Ez.30:5 blir landet omtalt som paktens land.
I Hos.9: 2 omtales det som "Herrens land"
I Joel 2:18ff tales det om Guds brennende iver for sitt land.
I Zak 3:2 tales det om Gud som har valgt Jerusalem.
Og i følge Zak.1:17 og 2:16 vil Gud igjen velge Jerusalem.
Alle disse tekster taler om det vi kan kalle Guds sionisme.
Landet er ikke et mål i seg selv, men det er en del av frelsen, ja det er en etappe i prosessen som vil føre til folkets åndelige fornyelse.
I Hos.9: 2 omtales det som "Herrens land"
I Joel 2:18ff tales det om Guds brennende iver for sitt land.
I Zak 3:2 tales det om Gud som har valgt Jerusalem.
Og i følge Zak.1:17 og 2:16 vil Gud igjen velge Jerusalem.
Alle disse tekster taler om det vi kan kalle Guds sionisme.
Landet er ikke et mål i seg selv, men det er en del av frelsen, ja det er en etappe i prosessen som vil føre til folkets åndelige fornyelse.
Om dette vitner Ez 36:
I følge Ez 36:24 vil Gud først bringe sitt folk tilbake til landet og i følge Ez 36: 25 vil han rense dem og gi dem et nytt hjerte og en ny ånd og skjenke dem sin Ånd, slik at de vil leve i samsvar med hans lover, v. 27.
I følge Ez 36:24 vil Gud først bringe sitt folk tilbake til landet og i følge Ez 36: 25 vil han rense dem og gi dem et nytt hjerte og en ny ånd og skjenke dem sin Ånd, slik at de vil leve i samsvar med hans lover, v. 27.
Sammenhengen mellom folkets gode liv i landet og dets frelse omtales i v. 28-30:
"Og dere kommer til å bo i landet, som jeg har gitt til deres forfedre, og dere vil være mitt folk, og jeg vil være deres Gud. Jeg vil fri/frelse dere fra all deres urenhet, og jeg vil kalle kornet frem og ikke la dere sulte, og jeg vil få trærne til å bære mye frukt og la markene bringe mye grøde, slik at dere ikke lenge vil oppleve hungersnødens skam bland folkeslagene" (Egen oversettelse).
For øvrig kunne vi fylle flere sider med bibelsitater som taler om den uløselige forbinelse mellom Israels Gud, Israels folk og Israels land.
Konklusjonen må derfor være: Israels frelse er utenkelig uten Israels land.
Marian Eigeles er messiansk - Jesustroende - jøde.
------------------------------
Læs artiklen her.
Læs artiklen her.