Om filmen "Det gyldne kompas".

-------------------------------------------------------------------------------
Kommentar fra Kjos Ministries.
10. december 2007.

Den okkulte videnskab i "Det gyldne kompas".

Filmen, "Det gyldne kompas", forkynder et mystisk "kompas", som ikke er en almindelig navigations-vejviser. Nej, det er et spådoms-apparat -- et alethiometer -- som drives af bittesmå, bevidste "støvpartikler".
Gennem noget - som regel usynligt - kan disse støvpartikler fornemmes af historiens mere psykisk tilpassede karakterer.
Så da den 12-år gamle heltinde, Lyra søger vejledning igennem sin skattede "sandhedsmåler", påkalder hun hvirvlende masser af glitrende støv, der kommunikerer det "sande" svar, som behøves i kampene forude.

Naturligvis bekræfter dette svar det okkulte verdenssyn, som forfatteren Philip Pullman støtter. Men ulig de fleste af de mystik-gysere, som børn lærer at elske nu til dags, så indbefatter denne komplicerede beretning en fristende pseudovidenskabelig facon, som allerede er blevet befæstet igennem folkelig oplæring fra den elementære til den videregående skole.

Men hvorfor bekymre sig? Enhver ved jo, at det kun er fantasi, gør de ikke?

Det spiller ingen rolle. Skønt folk måske kender forskellen imellem virkelighed og fantasi, så vil de sandsynligvis reagere på budskabet med følelser snarere end med intelligens. De fleste tilskuere lader simpelthen deres sind flyde med historien. Og når man går udenom al dømmekraft, planter filmen uforglemmelige billeder og forestillinger i folks hjerter og sind.

Resultatet er ødelæggelse af den kristne tro. Idet man fængsler med glimt af spådomsevne, magi, vise hekse og sødt talende "daemons" (erklærede dæmoner), får man den okkulte verden til mere og mere at fremstå familiær og normal -- og endog acceptabel og god.
Men Gud advarer os: "... Og tilpas jer ikke denne verden... Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Rom. 12, 2 og 9.
------------------------
Læs mere (på engelsk) her.
------------------------
Oversæt. Lis J.