De siger fred, fred....Jer. 6.14.

--------------------------------------------------------------------------------
Klippet fra Vårtland.no
8. oktober 2007.

USAs president George Bush sier til tv-kanalen Al Arabiya som sender til den arabiske verden, at han tror alle religioner tror på den samme, allmektige Gud.

– Alle ber til samme Gud
USA-presidenten forklarer at han tror islam forkynner fred, og at ingen som tar livet av uskyldige for å nå politiske mål, er troende.

Da president George Bush i 2003 uttalte at alle religioner ber til den samme, allmektige Gud, fikk han flere amerikanske kristenledere på nakken. Nå har Bush gjentatt utsagnet i et intervju med TV-kanalen Al Arabiya i et forsøk på å forklare at han ikke er en fiende av islam.

– Jeg tror på en allmektig Gud, og jeg tror at hele verden, enten de er muslimer, kristne eller tilhører hvillken som helst annen religion, ber til den samme Gud, sier Bush til Al Arabiya.

Han fortsetter:

– Jeg tror at islam er en stor religion som forkynner fred. Og jeg tror at mennesker som dreper uskyldige for å nå politiske mål , enten det er kristne som gjør det - vi hadde en person som sprengte en føderal bygning i byen Oklahoma som bekjente seg som kristen, men det er ikke en kristen gjerning å drepe uskyldige mennesker.


Vil presentere friheten.

Presidenten understreker at han ikke vil være med på at det å drepe uskyldige menn, kvinner og barn, særlig muslimske menn, kvinner og barn i Midtøsten - er en handling som en religiøs person kan gjøre.

I intervjuet understreker Bush også at dette er noe av bakgrunnen for at han inviterer til middag i Det hvite hus i forbindelse med islams fastemåned Ramadan.

– Jeg ønsker at mennesker skal forstå mitt land og at en av de store frihetene i Amerika er menneskers rett til å utøve sin tro på den måten de ønsker. Enten du er muslim, kristen, jøde eller hindu, er du like mye amerikaner.

Bush uttrykker at dette er det mest verdifulle ved USA.

– Du er fri til å utøve din religion, og det er opp til deg. Det er ikke statens valg, og du skal ikke være redd etter at du har gjort ditt valg. Det er en rettighet jeg vokter nøye.


En gave fra Gud.

Al Arabiyas journalist spør i intervjuet om presidenten også er en krigens mann, slik mange antyder.

– Å, nei, nei. Jeg tror at de handlingene vi har utført vil gjøre det mer sannsynlig at det blir fred. Jeg drømmer om det. Det siste jeg ønsker å være er en president i krigstid. Men husk, vi ble angrepet. Og jeg svarte, etter nøye overveielse, i et forsøk på og etter en strategi om å beskytte oss. Vi kan ikke tillate disse menneskene som angrep oss å leve i trygghet. Vi må ikke gi dem en mulighet til å slå til mot oss igjen. Derfor er det viktig å holde oppe presset.

Bush legger til at den optimale måten å skape fred på, er å innse hvilken velsignelse frihet gir.

– Du skjønner, jeg tror på en universell Gud. Tross alt stammer vi alle fra Abraham. Jeg tror på universalitet. Og jeg tror at en gave fra den allmektige til hver kvinne, mann og hvert barn, er frihet. Det gjør jeg virkelig. Og jeg tror at mennesker, hvis de får en sjanse, vil gripe friheten.

Les hele intervjuet her:
http://www.alarabiya.net/articles/2007/10/05/39989.html

Læs artiklen her.
-----------------------------------------
Guds ord siger:
Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.
Johs.17.3.