New-age i den norske kirke.

-----------------------------------------------------------------------------
Fra Dagen.no
26.10.07.


– Forsoningen gir ikke mening.


Prest Helge Hognestad mener dogmet om at Jesus døde på korset for våre synder ikke holder lenger.
Hognestad hevder ifølge Klassekampen at åndelighet blir vektlagt i myre større grad enn synd blant dagens kristne.

– Jesusskikkelsen er en viktig del av folks tro, men at Jesus døde for våre synder som betaling overfor en vred Gud, det tror jeg ikke gir mening lenger. I hvert fall oppleves det slik i mitt møte med menigheten, sier han.

Syndsbekjennelsen kuttet ut.
Hognestad arbeider som seniorprest i Hamar bispedømme. I hans menighet er syndsbekjennelsen kuttet ut, det samme er leddet i dåpsliturgien der det står om barna at de er «født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn.».

– I stedet sier vi: «I dåpen blir det synliggjort at de er Guds barn». Alle dåpsforeldre jeg har snakket med, er veldig glad for den endringen. Den lille gutten eller jenta deres er ikke avskåret fra Gud, men kommer fra Gud, sier Hognestad.

Nytt Jesus-dogme.
Han mener forøvrig Den norske kirke ikke klarer å følge med på folks åndelige utvikling.

– Som institusjon henger kirka fast i gamle måter å tenke på. Ritualer endres langsomt, samtidig som folk tenker annerledes. Kirka mangler begreper for det folk tror på, sier Hognestad.

Når Klassekampen ber ham formulere et nytt dogme om Jesus, lyder det slik:
– Jesus er den som viser hva det å være åpen for gudskraften innebærer, eller for å si det i buddhistisk sjargong: «Han er opplyst».

Omstridt.
Hognestad har i flere tiår vært en kontroversiell teolog i Norge, blant annet på grunn av sin åpne holdning til New Age.

Han var omstridt som kapellan i Høvik kirke i Oslo på første halvdel av 1980-tallet, fram til han sa opp i 1984.
Han sa fra seg presterettighetene, men ble ordinert på nytt i 2000 av Hamar-biskop Rosemarie Köhn.
På sin egen hjemmeside skriver Hognestad at han «er opptatt av den nye åndelighet og den religiøse søken i vår tid, og mener at kirken må være åpen for folks religiøse erfaringer og de nye åndelige strømninger som bryter fram, og være villig til å endre sine ordninger etter det».
----------------------
Læs artiklen her.
----------------------

Klip fra:

http://www.helge-hognestad.no/:

Fra præsentation af foredraget,

”Bevissthetsutvikling og religiøs tro.
Om vår tids religiøse søken i lys av historien.”

Mange mennesker i dag har en åndelig lengsel utover det å delta i de kirkelige ritualer, en lengsel etter dypere kontakt med det guddommelige.
Historisk sett er det slik at religiøsitet har gått hånd i hånd med utviklingen av menneskets bevissthet.
I foredraget fokuserer jeg på at mennesket som en del av evolusjonsprosessen, selv er i utvikling, og at bevissthetshorisonten stadig er blitt utvidet og gudsbildet tilsvarende forandret.
Dette er en prosess som har pågått fra de tidlige samfunn hvor mennesker levde med en kollektivbevissthet og de dominerende gudeskikkelser var kvinnelige, til utviklingen av jegbevisstheten med patriarkalske religioner hvor guden ble mann - en prosess som gjenspeiles i de gammeltestamentlige skrifter....
Læs mere her.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Fra Bibelen på internet:

v10– som der står skrevet: Der er ingen retfærdig, ikke en eneste.
v11 Der er ingen forstandig, ingen, der søger Gud.
v12 De er alle kommet på afveje, alle er fordærvede; ingen gør godt, ikke en eneste.
Rom. 3.10-12.