"Ödehuset" - "The Shack" på svensk.

Fra Bibelfokus.se
1. august 2009.


En granskning av budskapet i boken Ödehuset.

Inledning:
Jag tog mig till slut samman för att läsa denna omtalade bok, som fått flera personer att titta mig i ögonen och säga: ”Ödehuset, har du läst den? Du måste bara läsa den! Den är fantastisk!”. Boken har tydligen sålts i fem miljoner exemplar bara i USA. I Sverige lanseras den nu hårt av Libris. De var t.o.m. i vintras på ett pastorsmöte för pastorer inom MK SMK SBF och pushade för denna bok. Bara det gör mig misstänksam, en annan bok än Bibeln kan väl inte ha så stort värde för vår tro? Men eftersom jag även sett på Nätet att f.d. New age:are vittnar om att Ödehuset kan bli en inkörsport till New age, så kände jag att det nu var dags att själv se om Ödehuset faktiskt kan vara en fara för den sunda kristna tron. Så jag lånade boken av en god vän och ställde in sensorerna på att larma för vanliga New age-doktriner som t.ex:

*vi är gudar
*vi är Kristus
*Gud finns i allt och alla
*allt är Gud
*det finns ingen synd
*synd är bara brist på kunskap om vem du är
*Gud är allas Far
*allt är ett
*vi är ett med allt och alla
*om du bara lyssnar inåt så upptäcker du dessa sanningar


Detta är alltså grundläggande trosföreställningar inom New age, men även inom hindusim, buddism, m.fl. Vi måste förstå att dessa föreställningar går helt på tvärs med sann Biblisk kristen tro, och här finns därför möjligheten att definiera skarpa gränser mellan sann, äkta kristen tro och falska religioner och villoläror. Och ja, detta är svart och vitt. Den ena sidan har sitt ursprung hos Gud, den andra har sitt ursprung hos den listige ormen från Eden, satan... Læs mere her.