Af Jan Bygstad.
For det tredje lærer Skriften at nådetiden kan ta slutt. Dette gjelder både enkeltmennesker og nasjonen som fellesskap. Dette skjedde med Farao da Herren begynte å forherde hans hjerte. Dette begynte å skje med Israels folk i det år kong Ussia døde (Jes 6:9f). Og dette skal skje i det store frafallet ved historiens avslutning når "Gud sender dem kraftig villfarelse, alle dem som ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunne bli frelst" (2. Tess 2:9ff)...
I stedet for svermeriske forventninger som skaper grunnløst håp, skulle Guds folk søke Herren i bønn og bot. For vi er som folk under Guds dom. Kanskje han enda vil forbarme seg over oss, enda vente med å flytte lysestaken? Og kanskje det vi skal håpe på, ikke er "store ting" (Jer 45:4f), men at Herren i sin nåde vil spare oss, og berge en rest for sitt navn (Jes 10:20f).
--------------------------
Læs hele artiklen: ”Den store vekkelsen”
For det tredje lærer Skriften at nådetiden kan ta slutt. Dette gjelder både enkeltmennesker og nasjonen som fellesskap. Dette skjedde med Farao da Herren begynte å forherde hans hjerte. Dette begynte å skje med Israels folk i det år kong Ussia døde (Jes 6:9f). Og dette skal skje i det store frafallet ved historiens avslutning når "Gud sender dem kraftig villfarelse, alle dem som ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunne bli frelst" (2. Tess 2:9ff)...
I stedet for svermeriske forventninger som skaper grunnløst håp, skulle Guds folk søke Herren i bønn og bot. For vi er som folk under Guds dom. Kanskje han enda vil forbarme seg over oss, enda vente med å flytte lysestaken? Og kanskje det vi skal håpe på, ikke er "store ting" (Jer 45:4f), men at Herren i sin nåde vil spare oss, og berge en rest for sitt navn (Jes 10:20f).
--------------------------
Læs hele artiklen: ”Den store vekkelsen”