Er kontemplativ bøn åndemaneri?

[Bryan Flynn]
Fra Er kontemplativ bøn åndemaneri?
Af Poul Erik Haahr.

Bryan Flynn, der gennem mange år var praktiserende New Ager, kommer med følgende vidnesbyrd:

”For elleve år siden forlod jeg livet som New Age medium (medie = person der får direkte besked fra ånder) og gav mit hjerte til Jesus Kristus. Som et medie, foretog jeg ´psykiske læsninger`, og gennem meditativ praksis kontaktede jeg ´ånde-vejledere`.

På den tid var jeg ikke klar over, at disse ånder var dæmoniske. Nu som en kristen behøver jeg ikke længere gentagelser, at gå ind i en ændret bevidstheds-niveau eller foretage ritualer for at finde den fred og sandhed, jeg har fundet gennem Jesus og hans Ord.

For tre år siden læste jeg en bog med titlen ´A Time of Departing`, som påstod at mange kristne ledere underviste i en mantra-meditations teknik. Du kan forestille dig det chok, jeg fik, da jeg opdagede, at New Age havde infiltreret kristendommen gennem en sådan teknik, en praksis kaldet kontemplativ bøn."

Den teknik, han fandt i kontemplativ bøn, var præcis den teknik, han selv havde praktiseret i årevis som New Ager for at komme i kontakt med ånderne, så de kunne vejlede og retlede ham. Dæmoner var alt, han var kommet i kontakt med. Kontemplativ bøn er åndemaneri!

Er ´vildledende ånder og dæmoners lærdomme` forklaringen på:
- at ingen Buddhist nogensinde er konverteret til kristendommen gennem kontemplativ bøn, selv om de har et oprigtigt ønske om at møde det guddommelige, fordi ånden de søgte, aldrig mødte dem med ordene: ”Jeg er vejen sandheden og livet – ingen kommer til faderen uden ved mig”?

- de mange New Age udtryk i ovenstående – f.eks. at det guddommelige er dybt i os alle?

- at Transcendental Meditation og kontemplativ bøn grundlæggende er det samme?

- at kirkevækstbevægelsen stoler på ´ånden` og ikke prøver ´åndens` tale på Bibelens ord?

- at kirkevækstbevægelsen udbreder en bønneform, der er uden nogen form for bibelsk belæg, og som Jesus advarer os imod?... Læs hele afsnittet her.
------------------------------------
Læs desuden:
Korte kommentarer til kontemplativ åndedrætsbøn.
Åndedrætsbøn - ikke bibelsk bøn.
Kontemplativ eller lyttende bøn og Salme 46,10 (KJ).
KFS instruerer i Kontemplativ bøn.